Burmistrz Miasta Lubań ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację zadania publicznego: Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Lubaniu na 2022 rok.
IS.524.3.2022
OTWARTY KONKURS OFERT
Burmistrz Miasta Lubań ogłasza otwarty konkurs ofert na realizację niżej wymienionego zadania publicznego
Podstawa prawna: ¾ Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie
(Dz. U. z 2020 r., poz. 1057 z późn. zm.).¾ Ustawa o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 305 z późn. zm.).¾ Uchwała Nr XLVII/296/2021 Rady Miasta Lubań z dnia 30 listopada 2021 r. w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy samorządu Gminy Miejskiej Lubań z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na 2022 rok.
- Miejski Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii w Lubaniu na 2022 rok.
Konkurs skierowany jest do organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych
w art. 3 ust. 3 zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2020 r., poz. 1057 z późn. zm.), które prowadzą działalność statutową związaną z realizacją zadania objętego konkursem.
- Rodzaj zadania oraz wysokość planowanych środków publicznych przeznaczonych
na wsparcie jego realizacji dla mieszkańców Miasta Lubań:
- Zadanie: Wypoczynek dzieci i młodzieży – Wypoczynek letni dzieci i młodzieży
z elementami profilaktyki uzależnień.
- Planowana kwota dotacji na wsparcie realizacji zadania: 35.000,00 zł. (słownie: trzydzieści pięć tysięcy złotych 00/100)
- Dofinansowanie nie może przekraczać 80% całkowitych kosztów zadania.
- Termin realizacji zadania: od 15.06.2022 r. do 30.09.2022 r.
Nie przewiduje się wyceny wkładu rzeczowego wnoszonego do wymienionego zadania.
- Zasady przyznawania dotacji:
- Dotacje nie mogą być udzielane na:
- dotowanie zadań, które są dofinansowywane z budżetu Miasta lub jego funduszy celowych na podstawie odrębnych przepisów,
- pokrycie deficytu zrealizowanych wcześniej przedsięwzięć oraz refundację kosztów,
- budowę, zakup budynków lub lokali, zakup gruntów,
- prowadzenie działalności gospodarczej,
- pokrycie kosztów utrzymania biura organizacji chyba, że jest to niezbędne
do realizacji zadania,
- udzielenie pomocy finansowej osobom fizycznym lub prawnym,
- działalność polityczną i religijną,
- koszty poniesione przed datą zawarcia umowy oraz po dacie zakończenia zadania,
- kary umowne,
- odsetki ustawowe i umowne,
- nagrody pieniężne.
- Ogólne zasady kwalifikowalności kosztów:
Koszty zostaną uznane za kwalifikowane, gdy:
- związane są z realizowanym zadaniem i są niezbędne do jego realizacji,
- zostały uwzględnione w kosztorysie zadania,
- zostały skalkulowane racjonalnie na podstawie cen rynkowych,
- zostały poniesione w uprawnionym okresie (termin realizacji zadania wynikający
z zapisu w umowie),
- poparte są właściwymi dowodami księgowymi (faktury, umowy oraz rachunki
do umów).
- Koszty kwalifikowane mogą zawierać koszty osobowe i bezosobowe (wynagrodzenia wraz z kosztami pracownika i pracodawcy) – koszty osobowe administracji i obsługi zadania tylko w części dotyczącej realizowanego zadania.
- W wyniku rozpatrzenia zgłoszonych ofert Gmina Miejska Lubań może zlecić realizację zadania jednemu lub kilku wykonawcom.
- Dotacja zostanie przekazana na konto podmiotu ubiegającego się o wsparcie zadania zgodnie z przepisami ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (zwanej dalej ustawą), po podpisaniu stosownej umowy z wyłonionym w drodze konkursu Oferentem.
- Poprzez udzieloną dotację Gmina Miejska Lubań będzie wspierać zadanie zlecone wykonawcy – w rozumieniu art. 5 ust. 4 pkt 2 i art. 11 ust.1 pkt 1 ustawy. Pozostałe koszty realizacji zadania będą finansowane z pozyskiwanych przez wykonawcę środków własnych i innych.
III. Warunki realizacji zadań:
- Zadanie nie może być realizowane poza granicami kraju.
- Zakres i warunki realizacji zadania publicznego określi umowa.
- Dotacja nie może być wykorzystana na zobowiązania powstałe przed datą podpisania umowy na realizację zadania z Gminą Miejską Lubań.
- Oferent jest zobowiązany do złożenia sprawozdania z wykonania zadania publicznego zgodnie z art. 18 ustawy.
- Kontroli podlegają wszystkie dokumenty merytoryczne i finansowe, niezbędne
do oceny zasadności wykorzystania środków publicznych i realizowania zadania zgodnie z umową dotacyjną.
- W przypadku udzielenia dotacji niższej niż wnioskowana, Oferent jest zobowiązany
do osiągnięcia celu określonego w ofercie lub może odstąpić od podpisania umowy.
W przypadku odstąpienia od podpisania umowy, Oferent ma obowiązek pisemnie powiadomić Burmistrza Miasta Lubań w terminie 7 dni od daty otrzymania informacji o przyznaniu dotacji.
- Oferent przystępujący do zawarcia umowy winien przedstawić:
- zaktualizowaną szczegółową kalkulację przewidywanych kosztów oraz źródła finansowania (zgodnie ze wzorem oferty), jeśli przyznana kwota dotacji jest niższa od wnioskowanej,
- zaktualizowany harmonogram zadania (jeśli ulegnie zmianie),
- zaktualizowany opis działań (jeśli uzna, że z powodu niższej dotacji niż wnioskowana zrealizuje mniejszy zakres rzeczowy),
- zaktualizowane rezultaty (jeśli zaszła ich zmiana),
- oświadczenie oferenta o zgodności odpisu rejestru ze stanem prawnym
i faktycznym w dniu podpisania umowy,
- w przypadku oferty wspólnej umowę zawartą między organizacjami pozarządowymi lub podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy.
- Ta sama oferta nie może być przedmiotem wniosku o dofinansowanie realizacji zadania publicznego:
- z pominięciem otwartego konkursu ofert zgodnie z art. 19a ustawy,
- zgodnie z art. 12 ustawy.
- Wszelkie przychody uzyskane w wyniku realizacji zadania muszą być wydatkowane na to zadanie.
- Dopuszcza się dokonywanie następujących zmian w zakresie wydatków po spełnieniu łączeni poniższych warunków:
- przesuwanie wydatków pomiędzy jednostkowymi pozycjami kosztorysu
w ramach każdego działania bez limitu,
- przesuwanie wydatków pomiędzy poszczególnymi działaniami z zachowaniem limitu 20%, przesunięcia nie mogą powodować zlikwidowanie całego działania.
Zmiany nie spełniające powyższych warunków wymagają uprzedniej, pisemnej zgody Gminy Miejskiej Lubań. Pisemnej zgody wymaga również utworzenie nowej pozycji kosztowej w ramach kwoty dotacji. Oferent zobligowany jest przedstawić zaktualizowaną kalkulację kosztów oferty. Zmiany powyższe wymagają aneksu do umowy.
- W trakcie realizacji zadania mogą być dokonywane zmiany w zakresie sposobu
i terminu jego realizacji. Wprowadzone zmiany nie mogą zmieniać istoty zadania publicznego. Zmiany wymagają zgłoszenia w formie pisemnej i uzyskania zgody Gminy Miejskiej Lubań.
- Wysokość środków finansowych innych niż dotacja oraz wartość wkładu osobowego
i rzeczowego może się zmienić o ile nie zmniejszy się wartość tych środków
w stosunku do wydatkowanej kwoty dotacji.
- Rozlicznie dotacji polega na zaakceptowaniu przez Zleceniodawcę założonych
w ofercie rezultatów, działań oraz prawidłowości poniesionych kosztów.
- Zleceniobiorca zobowiązany jest do zrealizowania minimum 80% każdego
z założonych w ofercie rezultatów.
- Nieosiągnięcie zakładanych rezultatów oraz niezrealizowanie wszystkich zaplanowanych do realizacji działań może rodzić konsekwencję proporcjonalnego zwrotu środków. O zwrocie środków zadecyduje przeprowadzona analiza sprawozdania pod kątem:
- czy nieosiągnięcie rezultatu/niezrealizowanie wszystkich działań jest z winy organizacji czy z przyczyn obiektywnych. Jeżeli miały miejsce przyczyny obiektywne – uzasadnione w sprawozdaniu lub wystąpiły ryzyka wskazane
w ofercie, wówczas taka informacja może stanowić podstawę do akceptacji realizacji rezultatów w mniejszym zakresie;
- czy nieosiągnięcie rezultatu/niezrealizowanie wszystkich działań wpływa
na koszty jednostkowe. Jeżeli tak, to proporcjonalnie zostanie obniżona należna kwota dotacji.
- Zadanie powinno być realizowane z dbałością o równe traktowanie wszystkich uczestników w tym w szczególności o zapełnienie dostępności zadania dla osób ze szczególnymi potrzebami, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 19 lipca 2019 r.
o zapewnienie dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. 2020, poz. 1062). Informacja na ten temat powinna znaleźć się w p. VI. Inne informacje p. 3 Inne działania, które mogą mieć znaczenie przy ocenie oferty, w tym odnoszące się do kalkulacji przewidywanych kosztów oraz oświadczeń zawartych w sekcji VII.
- Oferent zobowiązany jest do przestrzegania zapisów ustawy z dnia 13 maja 2016 r.
o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym w szczególności art. 21 „przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem małoletnich lub z opieką nad nimi pracodawcy lub inni organizatorzy w zakresie takiej działalności są obowiązani do uzyskania informacji czy dane tej osoby
są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym”.
- Termin i miejsce składania ofert:
- Oferty należy składać przez generator wniosków witkac.pl następnie wydrukowaną
i podpisaną ofertę należy złożyć osobiście lub za pośrednictwem poczty w zamkniętej kopercie w terminie do dnia 20 maja 2022 roku na adres:
Urząd Miasta Lubań,
ul.7 Dywizji 14,
59-800 Lubań
pok. 9 (I piętro – Biuro Obsługi Interesanta); w godzinach pracy Urzędu.
- W przypadku przesłania oferty pocztą, decyduje data jej wpływu do Urzędu Miasta Lubań.
- Nie będą przyjmowane oferty przesłane pocztą elektroniczną oraz jedynie przez generator witkac.pl.
- Oferty złożone po wyznaczonym terminie nie będą rozpatrywane.
- Oferent zobowiązany jest do złożenia oferty zgodnie z wymogami określonymi w Załączniku nr 1 do Rozporządzenia Przewodniczącego Komitetu do spraw Pożytku Publicznego z dnia 24 października 2018 r. (poz. 2057) w sprawie wzorów ofert
i ramowych wzorów umów dotyczących realizacji zadań publicznych oraz wzorów sprawozdań z wykonania tych zadań w formie papierowej, w sposób umożliwiający dopięcie jej jako załącznika do umowy, a więc z wykluczeniem sposobów trwałego spinania dokumentów.
- Oferta powinna być podpisana przez osobę lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli, zgodnie ze statutem lub innym dokumentem lub rejestrem określającym sposób reprezentacji wraz z pieczątkami imiennymi, a w przypadku ich braku wymagane są czytelne podpisy oraz pieczątka nagłówkowa oferenta.
- Do oferty należy dołączyć następujące dokumenty (załączniki):
- kopię aktualnego odpisu z Krajowego Rejestru Sądowego (tj. zgodnego
ze stanem faktycznym i prawnym niezależnie od tego, kiedy został wydany) lub wydruk odpisu KRS pobrany ze strony https://ems.ms.gov.pl, lub kopię dokumentu potwierdzającego status prawny Oferenta oraz nazwiska i funkcję osób upoważnionych do składania oświadczeń woli w jego imieniu (np. wypis
z ewidencji klubów sportowych gdy zawiera w/w informacje lub wypis
z ewidencji i statut lub inny dokument jeżeli wypis nie zawiera w/w informacji). Wyciąg musi być zgodny ze stanem faktycznym i prawnym niezależnie od tego, kiedy został wydany,
- pełnomocnictwa i upoważnienia dla osób składających ofertę do reprezentowania podmiotu, jeżeli dane osoby nie są ujęte w dokumencie stanowiącym o podstawie działalności podmiotu,
- w przypadku rozpoczęcia procedury zmiany zarządu/władz/sposobu reprezentacji oferenta – uchwałę dot. zmian/wyboru nowo wybranych osób oraz kserokopię wniosku dot. zmian złożonego do KRS/właściwego rejestru,
- w przypadku wyboru innego sposobu reprezentacji, podmiotów składających ofertę wspólną, niż wynikający z Krajowego Rejestru Sądowego lub innego właściwego rejestru – dokument potwierdzający upoważnienie do działania
w imieniu oferenta (-ów),
- w przypadku oferty składanej przez oddział terenowy organizacji nie posiadającej osobowości prawnej – aktualne pełnomocnictwo zarządu głównego (lub innego organu wykonawczego) uprawniające do działania w jego imieniu,
- aktualny statut,
- w przypadku osób prawnych i jednostek organizacyjnych działających
na podstawie przepisów ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego
w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach i wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego, dekret powołujący proboszcza lub na inną funkcję, upoważniający do składania oświadczeń i zaciągania zobowiązań,
- oświadczenie o rzetelnym i terminowym rozliczeniu dotacji otrzymanych
na realizację zadań publicznych w ostatnich 2 latach,
- Program profilaktyczny, który będzie realizowany w trakcie zadania.
Program profilaktyczny powinien zawierać:
- Nazwa programu.
- Opis i główne cele programu.
- Uzasadnienie realizacji programu (problemy, potrzeby realizacji działań profilaktycznych).
- Planowanie zadania/przedsięwzięcia profilaktyczne.
- Grupa docelowa/odbiorcy programu.
- Metody realizacji programu (warsztaty/zajęcia w terenie/wykłady/ pogawędki/zajęcia sportowe, artystyczne, relaksacyjne, itp.).
- Wskazanie osób, które będą odpowiedzialne za realizację programu, ich kompetencje.
- Miejsce realizacji.
- Uzasadnienie skąd potrzeba realizacji programu.
- Wskaźniki osiągnięcia celu.
- Kopie dokumentów powinny być poświadczone za zgodność z oryginałem przez oferenta.
- Termin, tryb i kryteria stosowane przy wyborze ofert:
Opiniowania złożonych ofert dokonuje Komisja Konkursowa powołana przez Burmistrza Miasta Lubań. W skład Komisji Konkursowej wchodzą przedstawiciele Burmistrza oraz osoby wskazane przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy, z wyłączeniem osób wskazanych przez organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, biorące udział w konkursie.
Wskazania osób do prac w Komisji Konkursowej, organizacje pozarządowe lub podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy mogą dokonać w terminie do dnia 10 maja 2022 roku, w Biurze Obsługi Interesanta Urzędu Miasta Lubań. Zgłoszenia należy dokonać na wniosku dostępnym w Biurze Obsługi Interesanta, ul. 7 Dywizji 14, I piętro, pokój nr 9.
Komisja Konkursowa przy rozpatrywaniu ofert pracuje zgodnie z art. 15 ustawy z dnia
24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
Wybór ofert nastąpi w terminie: do dnia 14 czerwca 2022 r.
Rozpatrywane będą tylko oferty kompletne i złożone w określonym w ogłoszeniu terminie. Oferty nie spełniające wymagań formalnych podlegają odrzuceniu.
Informacja o wynikach konkursu zostanie zamieszczona niezwłocznie w Biuletynie Informacji Publicznej, na tablicy ogłoszeń oraz na stronie internetowej Urzędu Miasta Lubań www.luban.pl.
Wymogi formalne składanych ofert obejmują następujące elementy:
- Złożenie oferty w podanym terminie.
- Złożenie oferty przez uprawniony podmiot.
- Złożenie oferty na obowiązującym wzorze, podpisanej przez osobę lub osoby upoważnione do składania oświadczeń woli, zgodnie ze statutem lub innym dokumentem lub rejestrem określającym sposób reprezentacji, wraz z pieczątkami imiennymi, a w przypadku ich braku wymagane są czytelne podpisy oraz pieczątka nagłówkowa oferenta.
- Zgodność oferty z zapisami ogłoszenia.
- Złożenie wszystkich wymaganych załączników opatrzonych datą, pieczęcią oraz podpisem osób uprawnionych do reprezentowania podmiotu.
- Zachowanie właściwego udziału wnioskowanego dofinansowania w stosunku
do całkowitych kosztów zadania.
Oferty spełniające wymogi formalne oceniane będą przez Komisję Konkursową pod względem merytorycznym. Przy ocenie będą brane pod uwagę następujące kryteria:
Kryteria
Ocena
Możliwość realizacji zadania publicznego, w tym:
1) kompleksowość i atrakcyjność proponowanych działań,
2) miejsce realizacji zadania,
3) rzetelny i realny harmonogram działań,
4) ilość uczestników w programie.
0 – 15 pkt.
0-5 pkt.
0-2 pkt.
0-3 pkt.
0-5 pkt.
Kalkulacja kosztów realizacji zadania w stosunku do zakresu rzeczowego zadania:
1) rzetelność i celowość kosztorysu niezbędnego do realizacji projektu oraz jego spójność
z harmonogramem (przejrzystość, zdefiniowanie pozycji budżetowych, prawidłowe jednostki miary, prawidłowo sporządzona kalkulacja kosztów pod względem rachunkowym),
2) adekwatność przewidywanych kosztów do założonych działań i efektów
0 – 10 pkt.
0 - 7 pkt.
0 – 3 pkt.
Wysokość finansowego wkładu własnego oraz środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania.
0 - 10 pkt. następująco:
5% - 1 pkt.
6% - 10 % - 2 pkt.
11% - 20% - 3 pkt.
21% - 30% - 4 pkt.
31% - 40% - 5 pkt.
41% - 50% - 6 pkt.
do 70% - 8 pkt.
pow. 70% - 10 pkt.
Potencjał organizacyjny:
1) doświadczenie i kwalifikacje osób przy udziale, których organizacja będzie realizowała zadanie,
2) wkład osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i praca społeczna członków,
3) posiadane zasoby rzeczowe.
0-8 pkt.
0 – 3 pkt.
0-2 pkt.
0-3 pkt.
Rozliczenie otrzymanych dotacji:
1) nie rozliczenie dotacji,
2) brak realizacji zadań publicznych,
3) właściwe rozliczanie dotacji otrzymanych
w ostatnich 2 latach z uwzględnieniem rzetelności i terminowości rozliczenia.
0-4 pkt.
0 pkt.
1 pkt.
1-4 pkt.
Działania na rzecz profilaktyki uzależnień
0-10 pkt.
SUMA
57 pkt.
Oferty zostaną odrzucone jeżeli uzyskają łącznie ocenę poniżej 30 punktów.
- Dodatkowe uwagi i zastrzeżenia zamawiającego:
Organizacja, zgodnie z art. 16 ust. 5 ustawy o działalności pożytku publicznego
i o wolontariacie, zobowiązana jest do wyodrębnienia w ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy.
Komisja Konkursowa zastrzega sobie możliwość wystąpienia do oferenta o dodatkowe informacje mogące mieć istotne znaczenie dla oceny oferty.
W sprawie wyboru oferty i udzielenia dotacji nie stosuje się trybu odwołania.
Gmina Miejska Lubań zastrzega sobie prawo do:
- Odwołania konkursu bez podania przyczyny.
- Zmiany wysokości środków publicznych na realizację zadania w trakcie trwania konkursu.
- Przełożenia terminu rozstrzygnięcia konkursu.
VII. Informacja o zrealizowanych w 2021 r. i w 2022 r. zadaniach publicznych tego samego rodzaju z uwzględnieniem wysokości dotacji przekazanych organizacjom pozarządowym:
2021 rok – 55.000,00 zł
2022 rok - brak zadań tego samego rodzaju.
Z up. Burmistrza
Mateusz Zajdel
Zastępca Burmistrza